if u like this blog.just click

Wednesday, January 26, 2011

solat dalam kenderaan

pada suatu hari...kawan aku dapat mesej dari kawan dia...kawan kepada kawan aku tanye bagaimana hendak solat dalam kenderaan kerana dia berada dalam bas...dia bertolak pukul 6.30ptg..dari ipoh ke lumut..so,dia merasakan tak sempat solat maghrib..kerana perjalanan dari ipoh ke lumut 2jam..jadi,dia hantar la mesej kat kawan aku tu...aku pun tertanye-tanye..macam mane nak solat dalam kenderaan??kene ade whudu' ke??
hmm..sebenarnye kite solat menghormati waktu sahaja..tak payah whudu' pun takpe...tp,kite kene qada' balik  solat tersebut apabila sampai ke destinasi yang dituju..kalau ianya solat fardhu..

Diriwayatkan daripada Jabir r.a: Nabi Muhammad SAW pernah mengerjakan solat (sunat) sambil menunggang haiwan tunggangannya (rahilah) ke mana pun baginda menghadap dan ketika Nabi SAW hendak mengerjakan solat wajib Nabi SAW turun dari tunggangannya dan solat menghadap kiblat (Kaabah di Mekah).
 Islam mewajibkan kita melakukan solat malah haram ke atas kita meninggalkannya tanpa sebarang keuzuran yang dibenarkan syarak. Sekiranya kita berada dalam musafir sekalipun kita juga diwajibkan solat. Terdapat berbagai-bagai kaedah dan pilihan yang telah digariskan termasuklah tata cara solat di dalam kenderaan sama ada kereta, perahu, kapal selam, kapal terbang mahupun dalam kapal angkasa. Dalil yang membolehkannya selain daripada hadis di atas ialah hadis yang diriwayatkan daripada
Abdullah ibnu Umar r.a. Seorang sahabat telah bertanya kepada Nabi SAW :Bagaimanakah cara untuk saya bersolat dalam perahu ? Nabi SAW menjawab: Solatlah di dalamnya dengan berdiri kecuali jika engkau takut tenggelam.
 Hadith di atas adalah sebagai dalil keharusan bersolat di atas kenderaan tanpa mengira apa jua jenis tersebut kerana ia bukanlah berkenaan hukum perahu tetapi ialah keharusan melaksanakan solat di atas kenderaan seperti mana Nabi SAW dan para sahabat yang pernah bersolat secara duduk di atas binatang tunggangan mereka. Baginda memberi isyarat yang sujud lebih rendah daripada rukuk. Solat sebegini adalah sah jikalau benar-benar menghadapi kesukaran.

1 comment:

  1. Maaf tuan, mengikut bacaan saya di

    http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/44712

    solat hormati waktu tidak ada sandarannya di dalam Islam.

    Cara solat di dalam bas dinyatakan di dalam link tersebut.

    ReplyDelete

komen ea

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...