if u like this blog.just click

Thursday, June 23, 2011

khutbah ; ''Kebenaran Dalam Isra' Mikraj


(24 JUN 2011/22 REJAB 1432 H)
 ....السلام عليكم

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Marilah kita sama-sama mempertingkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala suruhan-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Mudah-mudahan dengan keimanan dan ketakwaan, kita beroleh rahmat dan keredhaan hidup di dunia dan di akhirat. Mimbar pada hari ini akan membincangkan tajuk khutbah mengenai Kebenaran dalam Isra’ Mikraj

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Kita kini berada di bulan Rejab. Bulan yang telah berlaku suatu peristiwa penting iaitu Isra’ dan Mikraj pada tahun kesebelas selepas kenabian Rasulullah SAW. Peristiwa ini  merupakan satu bukti tentang kebesaran, kekuasaan dan kehebatan Allah SWT dalam menjalankan diri Rasulullah SAW dari Masjidil Haram Mekah ke Masjidil Aqsa  Baitul Maqdis di Palestin dan seterusnya Nabi SAW diangkat ke langit untuk bertemu dengan Allah SWT dan  menjadi tetamu-Nya pada malam yang sangat bersejarah itu.  Firman Allah SWT  dalam surah al-Israa’ ayat 1:

Maksudnya: Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram (di Mekah)  ke Masjid al-Aqsa (di Palastin), yang kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Peristiwa ini menguji tentang keimanan dan keyakinan umat Islam terhadap kekuasaan Allah SWT serta bukti kebenaran kenabian Nabi Muhammad SAW, kerana bagi pandangan orang-orang yang tidak beriman atau tipis imannya mereka menyatakan bahawa peristiwa Isra’ dan Mikraj tidak mungkin akan berlaku dan tidak mempercayainya. Tetapi bagi orang-orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, mereka tetap percaya dengan penuh keimanan dan keyakinan serta memperakukan kebenaran peristiwa tersebut seperti yang dilakukan oleh Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq dalam mempercayai Allah dan Rasul-Nya sehingga beliau digelar “as-Siddiq” yang membawa maksud orang yang benar.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Sepanjang perjalanan Isra’ dan Mikraj yang ditemani oleh Jibril, Baginda telah menyaksikan beberapa gambaran perilaku umat manusia sama ada yang telah berlaku dan yang akan berlaku. Ada gambaran yang mengembirakan dan ada yang menakutkan. Ini merupakan suatu mukjizat yang dikurniakan Allah kepada Baginda. Antara gambaran perilaku tersebut ialah Rasulullah SAW diperlihat satu kaum lelaki dan perempuan yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada disisi mereka. Kata Jibril itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri dan suami. Persoalan besar timbul di sini siapakah sebenarnya golongan ini?. Mengikut pandangan ulama golongan ini ialah mereka yang tidak menjaga kemaluan dengan cara yang halal dan mereka ini tergolong dikalangan yang dicela serta tidak berjaya samada dalam kehidupan dan cita-citanya. Firman Allah SWT dalam surah al-Mukminun ayat 1-6:

Maksudnya:Sesungguhnya berjayalah orang yang beriman Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya,dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia .Mereka yang berusaha membersihkan hartanya dengan menunaikan zakat harta itu . Mereka yang menjaga kehormatannya kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah
Budaya hidup berzina terus menjadi isu panas di negara ini kerana sering dikaitkan dengan kes-kes pelacuran, pengguguran kandungan, pembuangan bayi, rasuah seks dan pembunuhan. Walaupun budaya keji  ini dibenci oleh semua agama tetapi hanya Islam sahaja yang mengenakan hukuman yang paling berat kepada penzina. Hukuman keras ini amat waras kerana perbuatan berzina adalah perbuatan yang menjatuhkan harga diri, maruah dan moral manusia serta melahirkan status nasab atau keturunan hina yang berpanjangan.

 Rasulullah SAW berpesan bahawa antara tanda-tanda akhir zaman ialah ramai orang yang jahil terhadap agama serta arak dan zina bermaharajalela. Mereka tahu tentang hukum haramnya namun masih tetap melakukan, kes-kes zina pada asalnya dilakukan secara tersembunyi, namun di akhir zaman nanti perzinaan dilakukan secara terang-terangan. Sabda Rasulullah SAW yang di riwayatkan oleh al-Tabarani yang bermaksud: Tidak akan berlaku kiamat itu sehingga orang berzina di jalanan sebagaimana keldai, Aku bertanya, Sesungguhnya itu akan terjadi? Jawab Baginda: Ya, nescaya akan terjadi. Di Padang Mashyar nanti golongan ini akan berjalan dengan kepala di bawah dan kaki ke atas langgit, mereka terasing daripada manusia, badannya sangat busuk serta darah dan nanah sentiasa mengalir dari kemaluannya kerana semasa hidup di dunia mereka ini berbuat zina, suka menyembunyikan maksiat kerana takutkan manusia bukannya takut kepada Allah SWT. Kita perlu ingat bahawa orang yang berzina akan menerima azab siksa yang sangat pedih di neraka Jahanam. Kepanasan api neraka adalah 70 kali ganda kepanasan api yang ada di atas dunia ini.
          Dalam satu hadith disebutkan di akhirat kelak, Allah SWT tidak menegur orang yang berzina, tidak menyapanya dan tidak memandangnya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:Ada tujuh golongan manusia yang Allah tidak akan melihat mereka pada hari kiamat dan tidak membersihkan mereka dari dosa bahkan Allah berfirman kepada mereka: Masuklah kamu ke dalam neraka bersama orang-orang yang dimasukkan ke dalamnya. Tujuh golongan tersebut ialah: mereka yang melakukan homoseks, mereka yang melakukan kahwin tangan (onani), mereka yang melakukan hubungan seks dengan binatang, mereka yang melakukan hubungan seks melalui dubur (liwat). mereka yang berkahwin antara ibu dan anak. mereka yang berzina dengan isteri jirannya dan mereka yang mengganggu jirannya.”(Riwayat al-Tabrani).
Ketika perbuatan berzina berleluasa dan pintu-pintu menuju perzinaan juga terbuka luas yang kelihatan sukar disekat, maka ketahuilah bahawa musibah bersiap sedia datang menerpa kita. Seberapa dekat kita dengan pintu-pintu menuju perzinaan, sedekat itu pulalah musibah yang akan diturunkan oleh Allah SWT. Musibah mungkin tidak menimpa diri kita tetapi akan menimpa anak cucu kita misalnya turut terjebak dengan amalan perzinaan.

Mimbar ingin mengingatkan bahawa nafsu seks adalah fitrah anugerah Allah SWT kepada manusia untuk mewujudkan kasih sayang dan mendapatkan ketenangan dalam kehidupan. Bagaimana pun perlepasan dan pembebasan hawa nafsu hendaklah dilakukan secara halal iaitu melalui pasangan yang sah yang diikat dengan perkahwinan. Ketahuilah bahawa seorang lelaki yang mendekati wanita yang tidak sah pada dasarnya ia telah mendekati pintu perzinaan. Seorang lelaki yang memberi tumpuan penuh pandangan kepada wanita bererti ia telah mendekati perzinaan. Begitu pula dengan mereka yang senang melayari gambar-gambar porno di internet, menonton video lucah adalah mendorong kepada perzinaan. Firman Allah dalam surah al-Israa’ ayat 32:

Bermaksud: Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat.

 Sidang Jumaat Yang dirahmati Allah,

 Serangan gejala sosial dan keruntuhan moral dalam pelbagai bentuk di negara ini   menyebabkan kita kadang-kala hilang pedoman untuk mengatasinya. Mimbar amat yakin sebagai umat Islam sekiranya peristiwa dan kebenaran dalam Isra’ Mikraj ini ditauladani dan dipelajari serta dihayati sebaik mungkin, insyaallah kita mampu mengelakkan diri daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan dan kemungkaran serta terjerumus dengan gaya hidup berdosa. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa ini bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Isra’ dan Mikraj merupakan satu ujian dalam proses pemisahan antara orang yang benar-benar beriman atau mereka yang tipis imannya dan yang kufur ingkar terhadap Allah SWT dan Rasul-Nya.
Bersempena memperingati peristiwa Isra’ Mikraj sebagai mukjizat yang besar ini, maka mimbar menyeru para jemaah dan umat Islam sekalian, marilah sama-sama kita melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah SWT dan menjauhi segala larangan-Nya. Bagi mereka yang terjebak dengan lembah kemaksiatan, sedar dan insaflah serta kembalilah ke jalan yang benar. Bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat, mudah-mudahan dengan cara ini kehidupan kita yang mendatang akan diberkati oleh Allah SWT. Mimbar juga menyeru marilah sama-sama kita mendidik dan membangunkan anak-anak serta keluarga kita menjadi insan yang soleh selari dengan kebenaran Isra’ dan Mikraj. Mimbar mengambil kesempatan pada khutbah minggu ini untuk menyeru seluruh umat Islam sekalian agar bersama-sama menjaga keamanan dan ketenteraman yang kita nikmati pada masa ini. Mimbar juga mengajak umat Islam sekalian agar mengelak diri dari terlibat dengan perkara yang boleh mencetuskan huru-hara seperti perhimpunan haram dan sebagainya. Mengakhiri khutbah pada minggu ini marilah sama-sama kita merenung firman Allah SWT dalam surah al-Isra’ ayat 60:

Maksudnya: Dan tiadalah kami menjadikan ( pada malam Mikraj ) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai suatu ujian bagi manusia ; dan (demikian juga kami jadikan) pokok yang dilaknat didalam al-Quran; dan kami beri mereka takut (dengan berbagai-bagai amaran) maka semua itu tidak manambahkan keimanan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau-lampau.

Sekian,wallahu'lam...

Friday, June 10, 2011

[ - Contest For Muslimah/Girls Only - ]

.....ألسلام عليكم.....
Kui3...sebut je pasal contest@blog...
Ana sebenarnya tak pernah join mana-mana contest mahupun menganjurkan apa-apa contest.
So,this is the right time to hold a contest..
But,this contest just for woman only..
And one more thing...
Wanita tersebut mestilah beragama Islam...
Kenapa wanita sahaja?
Sebenarnya,hadiahnya hanya untuk wanita yang beragama Islam...
p/s : penghargaan untuk wanita..hehe..
Ala...senang je,contest nih...
Syarat-syaratnya yang cukup mudah :-

1) Create a new post/entri yang bertajuk ''Contest-Saya Seorang Muslimah''

2) Dalam post/entri tu,mesti ...
2.1-bermula dengan 'Bismillahirrahmanirrahim' dan 'Assalamualaikum'
2.2-sebutkan sahaja 2 tokoh muslimat yang anda kagumi
cth : Ustazah Bahyah & Datin Rosmah.
Asiah(isteri firaun) & Siti Khadijah.
Ustazah Mayitah & Prof Muhayya.
*satu dunia boleh,telah meninggal boleh,zaman bila-bila pun boleh*
*tidak perlu tulis tentang tokoh tersebut*
2.3-masukkan gambar contest seperti yang di atas.
**2.4-ceritakan kenapa anda ingin menyertai contest ini.
minimum 50 patah perkataan dan maksimum 1000 patah perkataan.**
2.5-masukkan maklumat (syarat-syarat dan hadiah) contest nih.
2.6-masukkan link contest nih.

2) Follow blog ana *bagi orang yang belum follow lagi*.

3) Tinggalkan link blog korang tentang contest nih di ruang komen di bawah ini ye.

----hadiah----

1st- Blog Header,Bloglist(4 bulan),Sehelai Telekung(khas dari Bandung,Indonesia),Ana follow blog anda.
2nd- Blog Header,Bloglist(3 bulan),Ana follow blog anda.
3rd- Bloglist(2 bulan),Ana follow blog anda.

Contest berlangsung dari 9 Rejab 1432H(11 Jun 2011) sehingga 19 Ramadhan 1432H(19 Ogos 2011).
**Pemenang dikira berdasarkan alasan yang menarik dan bersesuaian dengan tajuk contest.
Keputusan akan diumumkan beberapa hari selepas contest tamat.
(^_^)
Senang kan?
Moh le join...ye..
Ajak blogger muslimah yang lain..
Selamat mencuba !
Sekian,Wallahu'alam..

Thursday, June 9, 2011

khutbah : ''MENJANA KEKUATAN EKONOMI ISLAM''

(10 JUN 2011 / 8 REJAB 1432 H)
Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Marilah kita sama-sama mempertingkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala suruhan-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Mudah-mudahan dengan keimanan dan ketakwaan, kita beroleh rahmat dan keredhaan hidup di dunia dan di akhirat. Mimbar pada hari ini akan membincangkan tajuk khutbah mengenai Menjana Kekuatan Ekonomi Islam .

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Dalam al-Quran dinyatakan bahawa Nabi Muhamad SAW diutuskan sebagai rahmat bagi semesta alam sepertimana firman Allah SWT dalam surah al-Anbiyaa’ ayat 107. Bagaimanapun salah satu penyakit umat Islam yang menghalang bagi mencapai rahmat itu ialah kemiskinan dan kebodohan. Di negara kita umat Islam mewakili 60% daripada penduduk tetapi mereka hanya menguasai 20% sahaja daripada kekayaan negara. Majoriti umat Islam pada hari ini hanya sekadar kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Persoalan besar timbul ialah bagaimana umat Islam terkebelakang dalam pencapaian ekonomi sehingga kemiskinan itu serasi dalam kehidupan umat Islam?.  
Menurut Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) unjuran kadar inflasi negara kita akan meningkat kepada paras 3.25 peratus pada tahun ini berbanding 2.9 peratus pada tahun 2010. Ini adalah disebabkan oleh peningkatan harga keperluan asas iaitu harga makanan, kos pengangkutan serta kos pinjaman.
Mimbar ingin menegaskan bahawa pembangunan ekonomi adalah asas utama kepada keutuhan sesebuah negara. Oleh yang demikian, Islam juga sangat menganjurkan umatnya supaya membangunkan ekonomi dan meningkatkan taraf kehidupan ke arah yang lebih maju dan dalam masa yang sama tidak mengabaikan pembangunan dari aspek keperibadian dan akhlak. Mimbar percaya kesan daripada rezeki yang diusahakan mengikut acuan syariah dan tadbir urus berdasarkan perundangan Allah SWT akan mendapat keberkatan dan limpahan rezeki dan kurnian dari Allah SWT sepertimana firman Allah dalam surah al-Isra’ ayat 30:

Bermaksud: Sesungguhnya Tuhanmulah Yang meluaskan rezeki bagi sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan ia juga Yang menyempitkannya (menurut Yang demikian). Sesungguhnya ia Maha mendalam pengetahuannya, lagi Maha melihat akan hamba-hambanya.

Kegiatan ekonomi adalah merupakan suatu fardhu kifayah ke atas setiap muslim sepertimana sabda Rasulullah SAW daripada Zubair bin al-Awwam RA yang bermaksud:Sesungguhnya seorang daripada kamu membawa seutas talinya dan pergi ke bukit lalu pulang dengan membawa seberkas kayu di atas bahunya. Kemudian ia menjualkannya, maka Allah akan memelihara kehormatannya, dan itu lebih baik baginya daripada ia meminta-minta manusia yang kadang-kadang diberi atau ditolak . Dalam usaha untuk melonjakkan imej umat Islam maka dituntut umatnya berkerja bersungguh-sungguh untuk meningkatkan ekonomi dan kekayaan negara sejajar dengan tuntutan  meningkatkan kualiti  dan kesejahteraan hidup. Sabda Rasulullah SAW:

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah suka apabila seseorang itu melakukan sesuatu pekerjaan ia melakukan dengan tekun(memperbaiki dan mempertingkatkannya). (Riwayat: al-Baihaqi)


Muslimin Yang di Rahmati Allah,
Agama Islam amat menganjurkan umatnya supaya berusaha dalam mencapai kebahagian kehidupan dengan cara yang selari menurut syariah dan meninggalkan segala yang bertentangan dengan ajarannya. Maka hasilnya, kita dapati pada akhir-akhir ini, sistem kewangan dan pengeluaran produk halal (Halalan Thoiyiban)
contoh : produk HPA

 yang berlandaskan Islam telah mendapat perhatian dan pilihan masyarakat. Sistem dan produk Islam seperti pajak gadai Ar-Rahnu, akaun simpanan, pelaburan, pembiayaan, pensijilan produk halal dan lain-lain lagi. Bahkan bank-bank tempatan di seluruh Malaysia juga telah menjadikan sistem kewangan Islam sebagai salah satu produk mereka.
Tranformasi yang berlaku ini, menunjukkan kepada kita bahawa acuan dan sistem ekonomi dan kewangan Islam telah menghasilkan impak yang besar demi memartabatkan ajaran agama Islam ke seluruh alam. Pada tahun 2010 sahaja, menurut Majlis Penasihat Syariah, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia telah menyenaraikan sebanyak 846 sekuriti yang patuh Syariah tersenarai di Bursa Malaysia. Justeru, mimbar menyeru kepada semua umat Islam agar tidak memandang ringan dengan urusan dan sistem muamalah yang terdapat di negara kita kerana ia merupakan suatu kewajipan yang mesti kita patuhi dan laksanakan bagi meningkatkan ekonomi umat Islam dalam kehidupan. Firman Allah SWT dalam surah  al-An’am ayat 152:

Bermaksud: Dan janganlah kamu hampiri harta anak yatim melainkan dengan cara yang baik, sehingga ia baligh; dan sempurnakanlah segala sukatan dan timbangan dengan adil. Kami tidak memberatkan seseorang melainkan sekadar kesanggupannya. Dan apabila kamu berkata maka hendaklah kamu berlaku adil, sekali pun orang itu ada hubungan kerabat; dan janji Allah hendaklah kamu sempurnakan. Yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu beringat.


Muslimin Yang di Rahmati Allah,

Umat Islam perlu sedar bahawa untuk memantapkan dan mengukuhkan ekonomi umat Islam adalah tidak  mudah. Walaupun kebanyakkan negara-negara Islam kaya dengan sumber galian dan khazanah alam yang dianugerahkan oleh Allah SWT, kita lemah dalam memanafaatkan anugerah Allah SWT tersebut. Justeru umat Islam perlu mengambil kesempatan ini dengan tidak lagi bergantung kepada  sistem kapitalis dan sosialis yang bersifat tidak seimbang. Sistem ekonomi kapitalis menyebabkan kekayaan dikendalikan atau dikuasai hanya oleh segelintir pihak sahaja atau dapat dikatakan yang kaya bertambah kaya, yang miskin papa kedana dan terus berada dalam kepompong kemiskinan. Dalam konflik yang sedemikian rupa, pastinya menjadikan implikasi negatif kerana menimbulkan banyak permasalahan yang rumit bagi masyarakat yang berada dalam penindasan dan kezaliman dimana mereka yang miskin akan terus dikalahkan oleh kelompok kaya yang menguasai sumber daya ekonomi lebih banyak.
Sheikh al-Imam Dr. Yusof Al-Qardawi pernah berkata bahawa  : Kekuatan ekonomi Islam kita terbengkalai. Kita hidup di bumi Allah yang paling strategik, paling baik dan paling subur. Bumi yang paling banyak galian yang tersimpan dalam perutnya dan kekayaan yang bertebaran di atasnya. Malangnya kita menyalahgunakan kekayaan, tidak berani berusaha di bumi sendiri dalam menghasilkan keluaran dari galian sedangkan bahan mentahnya dikeluarkan dari bumi kita. Maka jadilah kita dalam banyak keadaan adalah sebagai pengguna bukannya pengeluar, pengimport bukan pengilang atau pengeksport. Kadangkala kita menghasilkan produk yang tidak diperlukan dan tidak dapat dipasarkan. Dalam masa yang sama kita mengabaikan dalam menghasilkan barang atau produk yang sangat kita perlukan dan mempunyai permintaan yang tinggi. Kita sangat berbangga memiliki kereta mewah antarabangsa, sedang kita tidak tahu pun untuk mengeluarkan basikal sebagai produk buatan sendiri.


Muslimin Yang di Rahmati Allah,
Mengakhiri khutbah pada minggu ini, mimbar menyeru kepada umat Islam sekalian dan kepada semua lapisan masyarakat serta pihak-pihak berwajib, marilah sama-sama kita melaksanakan dan memastikan sistem dan pendekatan berlandaskan konsep syariah terus dipertingkatkan dan dimajukan. 

Dengan cara ini insyaallah ekonomi umat Islam dapat dipertingkatkan dan dapat melonjakkan imej umat Islam di mata dunia. Percayalah bahawa sekiranya kita umat Islam ingin dilihat sebagai umat yang maju dan dihormati, maka kita harus bangkit dan berusaha untuk meningkatkan tahap ekonomi masing-masing. Ini merupakan konsep jihad yang mesti dipegang oleh umat Islam. Kita juga perlu melihat kesan ekonomi individu Islam ke atas ekonomi umat Islam keseluruhannya. Sikap mengabaikan keperluan pengukuhan ekonomi akan melemahkan kedudukan ekonomi serta martabat umat Islam dan akibatnya memudahkan kita dieksploitasi dan dijajah oleh orang lain. Marilah sama-sama kita merenung firman Allah SWT dalam surah an-Najm ayat 39-41:

Maksudnya: Dan bahawa sesungguhnya tidak ada bagi seseorang melainkan apa yang diusahakannya.Dan bahawa sesungguhnya usahanya itu akan diperlihatkan kepada-Nya pada hari kiamat kelak. Kemudian usahanya itu akan dibalas dengan balasan yang amat sempurna.

Sekian,wallahu'alam....

Mak,ada orang bajet gangster kat sini !


.....ألسلام عليكم
Whoa!
Siapa yang buat gangster uh..
Meyh ana tolong cepuk cikit..
Sikit je,tak banyak...

Rupanya...tajuk di atas merupakan dialog seorang anak kepada ibunya kerana pengambaraan
filem aksi,KL Gangster telah berlaku berdekatan rumah mereka...

Sekarang ni,ana hendak bagi info sedikit tentang KL Gangster..

Okayh macam ni,ceritanya...

[ Sinopsis ]

Mengisahkan dua beradik yang telah terjebak di dalam dunia gangster, seorang bernama Malek dan seorang lagi Jai. Si abang iaitu Malek telah dipenjarakan selama 5 tahun akibat dikhianati oleh kumpulannya sendiri yang didalangi oleh Shark anak tiri kepada King, iaitu ketua kongsi gelap yang paling berpengaruh di KL. Bagi Malek setelah dibebaskan beliau ingin mengubah persepsi kehidupan serta menjauhkan diri dari kehidupan hitam sebagai ahli kongsi gelap.

*Malek-Aaron Aziz

Menjalani rutin kehidupan biasa sambil menjaga ibunya yang dah tua tapi sebagai bekas banduan yang dipandang serong oleh masyarakat adalah agak sukar dia menjalani kehidupan seperti biasa. Beliau sering diganggu oleh gangster-gangster lain yang masih berdendam dengan beliau sehingga King tampil menghulurkan bantuan untuk Malek memulakan kehidupan baru. King mengarahkan orang-orangnya supaya tidak menganggu kawasan Malek dan ini amat tidak disenangi oleh anak tirinya Shark yang ingin menjadi "Raja" di KL ini. Berlainan pula dengan kehidupan adiknya yang masih hanyut dibuai kemewahan hidup di dalam dunia gangster.

*Shark-Syamsul Yusof

Bagi Jai kemewahan hidup adalah segalanya dan ini hanya boleh dicapai dengan dunia hitam yang diceburinya sekarang. Dia sanggup melakukan apa saja demi wang dan kuasa. Jai antara orang kuat Shark dalam apa saja misi yang Shark lakukan. Jai lah orangnya yang akan tampil ke depan untuk merealisasikan apa jua yang diarahkan Shark. Sayap Shark semakin berkembang. Tapi dengan kemunculan Malek, Shark terasa semakin tergugat. Beliau terasa tercabar. Berbagai cara dilakukan untuk menjatuhkan Malek tetapi sentiasa dipatahkan oleh ayah tirinya King yang sering membela Malek yang dianggap sebagai sahabat.

*Jai-Ady Putra

King kurang senang dengan karenah Shark yang sentiasa mencetuskan perbalahan yang membabitkan kumpulan-kumpulan gelap yang lain. Ini membuatkan hubungan anak beranak ini semakin dingin. Kerana tamakan kuasa Shark mula berdendam dengan ayahnya beserta Malek. bagi Shark, Maleklah punca segalanya. Dengan itu, Shark mengarahkan Jai untuk menghapuskan abangnya. Disinilah bermula konflik diantara saudara dan kesetiaan keluarga dan kumpulan... Nyawa atau harga diri. Dimanakah penghujung pertempuran mereka...segala-galanya akan terjawab dalam "KL GANGSTER".


*King-Ridzuan Hashim

Trailer KL Gangster

video

Fuhh...penuh aksi...
Macam menarik jep...
Kui3...
Apa tunggu lagi..
Moh le tengok..
Sekian,wallahu'alam..


Wednesday, June 8, 2011

Jom Main Gitar Mini Di G.C.

.....ألسلام عليكم


Eh,apa gambar gitar tiba-tiba muncul nih...
hahaha...
Sebenarnya...pada hari ini merupakan ulangtahun yang ke-96,Les Paul..
Aii...siapa pula Les Paul nih?

[ Les Paul ]


Secara ringkas tentang Les Paul(bahasa melayu)

Lester William Polsfuss (9 Jun 1915 - 12 Ogos 2009) yang dikenali sebagai Les Paul adalah gitaris jazz Amerika dan negara, penulis lagu dan penemu. Dia adalah seorang perintis dalam perkembangan gitar elektrik solid-tubuh yang "membuat suara rock and roll yang mungkin".Dia dikreditkan dengan merakam banyak inovasi.Walaupun ia bukan orang pertama yang menggunakan teknik ini, percubaan awal dengan overdubbing (juga dikenali sebagai suara pada suara), kesan delay seperti tape delay, kesan pentahapan dan merakam multitrack adalah di antara yang pertama untuk menarik perhatian luas.
bakat inovatifnya dilanjutkan ke gaya bermain, termasuk menjilat, trills, chordingurutan, resah teknik dan masa, yang membuatnya berbeza dari orang sezamannya dan gitaris banyak terinspirasi dari hari ini.Dia mencatat denganisterinya, Mary Ford pada 1950-an, dan mereka menjual jutaan rakaman.
Di antara banyak penghargaan, Paul adalah salah satu dari sedikit seniman denganpameran, tetap berdiri sendiri di Rock and Roll Hall of Fame. Dia jelas dinamakan oleh muzium muzik di situsnya sebagai "arkitek" dan sebuah "dilantik kunci" bersama-sama dengan Sam Phillips dan Alan Freed.

Secara ringkas tentang Les Paul(bahasa inggeris)

William Lester Polsfuss (June 9, 1915 - 12 August 2009) is known as LesPaulAmerican jazz and country guitarist, songwriter and inventor. He was a pioneer in thedevelopment of solid-body electric guitar which "made ​​the sound of rock and roll as possible". He is credited with recording many inovasi.Walaupun it is not the first person to use this technique, initial experiments with overdubbing (also known as the voice on the voice ), the effect of such delay, tape delay, phasing effects and multitrackrecording was among the first to attract wide attention.
innovative talents extended to the style of play, including licks, trills, chordingurutan,restless, and the technique, which makes it different from his contemporaries andinspired many guitarists today ini.Dia recorded denganisterinya, Mary Ford in the1950s, and they sold millions of recordings.
Among many awards, Paul is one of the few artists denganpameran, stood alone at the Rock and Roll Hall of Fame. He clearly called the music museum at the site as an"architect" and an "appointed key" along with Alan Freed and Sam Phillips.

Okeyh,sempena besday Les Paul ni..
G.C. atau Google Chrome telah create 'gitar mini' di muka depan google chrome webpage..

Nak bunyi yang gitar...
Sentuh tali di situ...

Then,main la puas-puas ye..ha3...
Ini basic bagi orang yang tiada gitar...
hehehe..
Selamat mencuba !
Sekian,wallahu'alam....

Tuesday, June 7, 2011

Pertandingan Menulis Surat 1Malaysia

....أسلام عليكم

Kepada semua budak yang masih bersekolah...

Boleh la menyertai pertandingan ini..
Daripada antum membuang masa tidak tentu hala..
cuba la aktiviti berfaedah seperti ini selain tolong parents antum..
Yang rasa bosan asyik online facebook je..

Eloklah masuk pertandingan uh..
Akan tetapi,ada syarat-syaratnya..
Melepas la budak F6 hendak masuk pertandingan ni..
Sebab...
Syarat-syaratnya,klik di sini.

Contoh pejuang kemerdekaan,klik di sini.
Ini hanya contoh,banyak lagi pejuang yang boleh jadi rujukan.

Dan,yang paling penting sekali...
jangan lupa print borang penyertaan,klik di sini.

Cuba jangan tidak cuba..
Mana la tahu..
mungkin anda(darjah 1-tingkatan 5) mendapat ilham yang mencura-curah untuk
menulis surat ini...
Semoga berjaya..
Sekian,wallahu'alam..


Friday, June 3, 2011

khutbah : ''SERI PADUKA BAGINDA YANG DI PERTUAN AGONG PEMACU INOVASI UMMAH''

(03 JUN 2011 / 01 REJAB 1432 H)



Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Marilah kita sama-sama mempertingkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala suruhan-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Mudah-mudahan dengan keimanan dan ketakwaan, kita beroleh rahmat dan keredhaan hidup di dunia dan di akhirat. Sempena dengan hari keputeraan rasmi Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong pada esok hari maka tajuk khutbah pada hari ini ialah Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Pemacu Inovasi Ummah .


Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Di negara kita mengikut Perlembagaan Persekutuan bahawa Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong merupakan pemimpin tertinggi, sebagai ketua negara, Baginda juga sebagai ketua agama Islam. Dalam Islam kedudukan seseorang pemimpin itu terlalu mulia dan agong, mereka ini disyariatkan bagi mengantikan tugas kenabian dalam memelihara agama dan mentadbir urusan dunia umat Islam. Menurut al-Mawardi di dalam kitabnya al-Ahkam as-Sultaniah di antara tugas khalifah itu adalah menjaga hal ehwal agama dan mentadbir hal ehwal dunia. Pemimpin juga boleh disebut sebagai ketua khalifah Allah untuk melaksanakan tugasan dan amanah di muka bumi ini. Antara amanah yang perlu dilaksanakan ialah menyebar dasar Islam dengan berlaku adil kepada sesama manusia iaitu tidak membenci, tidak berlaku zalim, tidak melakukan penindasan, penipuan dan tidak mengabaikan manusia tanpa memandangkan status seseorang. Usaha mewujudkan keadilan kepada manusia sejagat adalah sebahagian sifat ketakwaan. Firman Allah dalam surah Saad ayat 26:

Maksudnya: Wahai Daud, sesungguhnya kami telah jadikan kamu khalifah di bumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan benar; dan janganlah kamu menurut nafsumu kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang yang sesat dari jalan Allah, akan beroleh azab yang berat pada hari hitungan amal, disebabkan mereka melupakan jalan Allah itu.
Keadilan meliputi hubungan manusia dengan dirinya, hubungan manusia sesama manusia dan juga hubungan manusia dengan Allah SWT. Keadilan tidak hanya berkait tanggungjawab pemerintah dengan rakyat semata-mata tetapi juga antara rakyat terhadap pemerintah.Untuk itu sebagai umat Islam di negara ini kita merasa amat bertuah dan bersyukur kerana dikurniakan Yang Di Pertuan Agong sebagai ketua negara. Yang Di Pertuan Agong, Sultan atau Raja juga sebagai ketua agama Islam adalah sesuatu yang amat istimewa di negara kita. Baginda bukan sekadar simbol kepada negara bangsanya, malah Baginda beperanan sebagai pemacu kepada pengukuhan warga bangsa.
 Pemerintahan Baginda membantu berlakunya proses pengembangan intelek dengan memacu pemikiran rakyat agar dapat hidup selari dan senafas dengan peredaran zaman serta dapat hidup dengan aman dan harmoni dalam perkembangan dunia semasa. Kepimpinan Baginda bukan sahaja dapat disaksikan menerusi kemesraan bersama rakyat bahkan sentiasa mengambil berat nasib yang melanda serta sentiasa membina kemajuan dan pembaruan untuk menjamin kesejahteraan rakyat.

 Berdasarkan bukti sejarah dan pemerhatian mimbar bahawa Yang di Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja memain peranan penting dalam menentukan pelaksanaan Islam dan pemacu inovasi ummah di negara ini . Inovasi Ummah secara ringkasnya merujuk kepada membina kekuatan pemikiran manusia agar ianya boleh menemukan dan menciptakan inovasi atau perkara-perkara baru bagi memperbaiki taraf hidupnya. Banyak ayat-ayat al-Quran memberi tumpuan utama kepada pembinaan akal manusia sebagai kunci kepada ilmu pengetahuan dan inovasi sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 190:

Maksudnya:Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang berakal.
Umat Islam sebagai umat teras menuntut kebijaksanaan yang tinggi dalam menyusun kehidupan. Harus diingat bahawa dalam usaha membina kemajuan ianya memerlukan satu perubahan, tranformasi atau inovasi baru. Inovasi dalam kehidupan mestilah mampu membebaskan umat Islam dari belenggu kebekuan yang bersifat tradisi. Terdapat perkaitan yang kuat bahawa ummah yang berinovasi akan mendahului zaman dan maju ke depan meninggalkan ummah yang lain. Kita merasa bangga sekiranya umat Islam hari ini diiktiraf sebagai ummah yang inovatif, kreatif dan produktif dimana atas usaha ini setiap inci bumi dan manusia akan mendapat rahmat Allah SWT . Rasulullah bersabda dalam hadithnya:

Maksudnya: Sebaik-baik manusia ialah orang-orang yang bermanafaat kepada orang lain.(Riwayat at-Tabarani)


Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Kedatangan Islam ke Tanah Melayu telah mengubah pandangan kita tentang pola kehidupan dengan menunjuk jalur arah yang lebih fitrah dan terarah. Walaupun proses Islamisasi di negara kita mengambil bentuknya yang amat unik dengan berlatar belakang penduduk yang berbilang kaum dan agama. Namun atas kebijaksanaan pemerintah agama Islam dan kemajuan ummah dapat ditegak dan dilaksana dengan sebaiknya. Bagi mengekalkan keadaan ini marilah kita sebagai rakyat jelata bersatu padu mendokong dan menjunjung institusi Raja berpelembagaan. Elakkan diri daripada terlibat dengan sebarang tindakan yang boleh mengugat atau mencemar institusi Raja- Raja serta mempertikai perkara-perkara yang telah termaktub di dalam perlembagaan yang telah dipersetujui bersama sejak kemerdekaan lagi termasuklah kesucian agama Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

Umat Islam dan rakyat sekalian juga dituntut menjaga hak-hak pemerintah yang antaranya ialah dengan menjaga kesucian masjid-masjid dibawah kuasa Sultan atau Yang Di Pertuan Agong. Sebarang pencerobohan, penghinaan atau mewujudkan suasana kacau-bilau keatas hak-hak pemerintah sangat dilarang dalam Islam. Sebagai ketua agama sudah pasti Yang Dipertuan Agong, Sultan atau Raja mahu menjaga kesucian rumah Allah ini, menentukan pengimarahannya mampu membentuk kesejahteraan rakyat, hidup bersatu padu dan tidak berpecah belah. Seorang ulama Abu Abdullah menyatakan didalam kitabnya Tahzib al- Risalah bahawa: Teraturnya urusan agama dan dunia adalah sesuatu yang dituntut dan ia tidak akan berlaku tanpa kewujudan pemerintah. kalaulah tidak wujudnya pemerintah, nescaya keadaan manusia akan menjadi kacau-bilau dan mereka akan saling bunuh membunuh antara satu sama lain.


Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Mimbar ingin mengingatkan kepada jemaah dan seluruh umat Islam sekalian bahawa kedaulatan Islam dan kemajuan ummah bertunjang kepada kekuatan kepimpinan. Oleh itu, Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong sebagai ketua negara samada dari segi keperibadiannya atau dalam menjalankan bidang kuasa untuk menjaga negara dan kesucian agama Islam amatlah dikagumi oleh rakyat jelata. Rakyat menjunjung kasih dan merapak sembah atas keperihatinan Baginda dalam memertabatkan agama,memajukan negara dan menginovasikan pemikiran rakyat. Maka, menjadi tanggungjawab rakyat jelata memberikan taat setia yang tidak berbelahbagi kepada Baginda sebagai pemerintah negara. Lebih-lebih lagi kita sebagai umat Islam telah diajar supaya taat dan patuh kepada pemerintah sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah an-Nisa’ ayat 59:

Maksudnya: Wahai orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan Rasul dan kepada Ulil-Amri dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul-Nya jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.


Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Akhir sekali, mimbar Jumaat pada hari ini menyeru para jemaah dan rakyat Malaysia untuk sama-sama mendoakan semoga Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni al-Marhum Sultan Mahmud al-Muktafi Billah Shah dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah

 diteguh  keimanan, dilanjutkan usia, dikurniakan kesihatan dan kesejahteraan bagi mentadbir negara dan menjalankan tugas dengan sempurna. Kita doakan juga agar negara dikekalkan nikmat kestabilan politik dan keamanan, dijauhkan dari segala perbuatan jahat dan fitnah yang boleh membawa malapetaka dan kehancuran. Tanamkanlah rasa kasih sayang di antara rakyat yang berbilang kaum, kukuhkan perpaduan di kalangan mereka semoga sentiasa hidup aman damai, menikmati keadilan, kemakmuran dan keselamatan sepanjang zaman.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...