if u like this blog.just click

Sunday, May 22, 2011

.::Coretan Kisah Bulan Mei::.


Assalamualaikum semua blog readers ana..
Seperti yang kita tahu...
Bulan Mei merupakan Bulan Hari..

Hurmm...mesti antum kurang faham..
Ce antum antum ingat..
1st of May every year,we celebrate Labour's Day,right ?
Lepas Hari Pekerja,ada Hari Ibu lak..
Maka,secara automatik pun,kita teringat akan jasa-jasa ibu yang telah mengandungkan dan melahirkan kita.
*macam adik di bawah ni
Semasa zaman kanak-kanak dulu..
Ada antara kita yang menyanyikan lagu..
'' Ibu,ibu....engkaulah ratu hatiku...
bila...kuberduka...engkau hiburkan selalu...''

< Hadis >
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a berkata: Telah datang seorang laki-laki kepada Rasulullah saw lalu bertanya: “Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layani dengan sebaik mungkin?” Rasulullah saw bersabda: “Ibumu.” Orang itu bertanya lagi: “Kemudian siapa?” Rasulullah saw bersabda: “Kemudian ibumu.” Orang itu terus bertanya: “Kemudian siapa?” Rasulullah saw bersabda: “Kemudian ibumu.” Orang itu terus bertanya: “Kemudian siapa?” Rasulullah saw bersabda: “Kemudian ayahmu.”
 [HR. Bukhori, Muslim, Ibnu Majjah, Ahmad]

Ingat ibu dulu,sebelum bapa..keyh..
Cuba antum lihat betul-betul foto di bawah...
Antum akan faham tentang makna tersirat di sebalik gambar berkenaan..
*sila silent playlist di bawah blog*
+hayatilah lagu di bawah+

video
Penuh ucapan hari ibu..di facebook..tv dan sebagainya..
Tak kurang,ada pihak yang menganjurkan pertandingan istimewa untuk ibu..
Next,Hari Bapa pula..

Ibu dan bapa merupakan aset penting dalam institusi kekeluargaan.
Bapa merupakan tulang belakang sesebuah keluarga.

< Hadis >
DaripadaAbu Hurairah r.a, sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya:Janganlah kamu membenci bapa-bapa kalian. Sesiapa yang membenci bapanya bererti ia kafir.
-Riwayat Muslim-

Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. 
[QS. Al-Isra`: 23]

Budak-budak zaman sekarang dah kurang mengingati mak bapak dah..
Tapi,bukan semua..
Janganlah kita menjadi seperti Si Tanggang ye...
Bagai kacang lupakan kulit..
Kepada yang sudah tiada ibu atau bapa...atau kedua-duanya sekali...doakanlah mereka di sana...
Ana doakan antum tidak jadi seperti si tanggang....amiiiin...
*silent playlist di bawah*
+hayatilah lagu di bawah+

video

Dan ada juga rakan-rakan ana,cikgu-cikgu ana yang menyambut hari kelahiran
mereka pada bulan ini.
Cikgu Faisal,Cikgu Nor Azwa...
Aidil,Syahmi,Haziq dan lain-lain*...he3..

Serta...satu lagi sambutan yang bermakna buat para pendidik di luar sana..
iaitu Hari Guru tanggal 16 Mei.
Tema Hari Guru pada tahun ini ialah 
''Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara''

Wah,terkenang sambutan hari guru di SIS...

Ana akan sentiasa merindukan saat manis tersebut biarpun ia sudah berlalu pergi...
Ketika 16 Mei 2011,terdapat segelintir daripada rakan-rakan ana yang sudi turun padang
bagi menyambut Hari Guru di SIS sebelum kami melangkah ke alam universiti.
Bagus betul deme ni..
I'm just able to create this video for my beloved teachers...
*sila silent playlist di bawah*
Minta maaf la kepada guru-guru yang tidak dimasukkan gambar mereka.
Hal ini kerana saya tidak mempunyai sumber untuk mengambil gambar kalian.
Sekian,wallahua'lam...

5 comments:

  1. salam,, grand nye lah bulan May kan? beruntunglah siapa-siapa yang lahir bulan 5.. haha >.<
    anyway, nice post~~!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. Enta sekolah izzuddin batch tahun bila. btw, video ckg2 tu memg mengimbau kenangn dgn ckgu2 sis yg dirndui. terutamanya ustz pahmi. haha =)

    ReplyDelete
  3. ye..anak soleh...i'm truly izzuddinians...ana batch 48..enta?

    ReplyDelete
  4. tq sbb ingat cikgu lagi =')

    ReplyDelete

komen ea

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...